God Natt

Nu ska jag gå och lägga mig i min sköna säng och sova. :)
Men innan jag stänger av datorn så tänkte jag tipsa om några små saker som gör det lättare för er att somna och sova gott.

Sömnexpertens tips
• Svalt sovrum
med en temperatur mellan 13 och 16 grader. Inte svalare, för då fryser man och när det är varmare får kroppen svårt åter- hämta sig. När det är varmt, sov naken och ta ett tunnare täcke.
• Mörkt i sovrummet. Ljus som sipprar in sätter fart på hjärnan och försämrar sömnen.
• Ta en tupplur. Tuppluren är mycket effektivare än slutet av den normala nattsömnen.
• Slarva inte med sömnen. I det långa loppet ökar dålig sömn
risken för att drabbas av diabetes och hjärt-kärl-sjukdomar.

Källa: Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0