Bakar Chokladtryfflar

Just nu håller jag på att baka chokladtryfflar och jag hoppas verkligen att dom blir bra den här gången. För förra fången jag gjorde chokladtryfflar så blev smeten alldeles för lös, det var helt omöjligt att göra bollar av smeten. Så denna gång tog jag lite mindre grädde i smeten i hopp om att det var det jag hade gjort fel. ^^

Chokladtryfflar


Du behöver:
knappt 3/4 dl grädde
200 gran block-choklad, mörk eller vit
eventuellt hackade nötter, en skvätt baileys eller liknande
kakao eller florsocker

Gör så här:
-koka upp grädden
-ta bort från plattan och lägg i chokladen
-rör om tills det blivit en jämn chokladsmet
-häll i nötter eller baileys om ni vill annars kan ni bara ha naturella
-låt smeten svalna i kylskåp tills den är hård
-gör små bollar av den hårda smeten och rulla i kakao/florsocker

Tips! Den klassiska tryffeln rullas i kakao, men den kan också doppas i smältchoklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0